fbpx

Blogiartikkeli: Juha pihanen

Miksi tarina?

Nykyään kaikilla menestyvillä firmoilla on tarina, se on oleellinen osa brändityötä.

Kauan sitten kaukaisessa galaksissa… 
 
Varmaan meistä jokainen muistaa rakkaimman lapsuuden sadun, tai lempielokuvan tai –kirjan juonen, moni hyvinkin tarkasti. Paljon paremmin kuin viime viikkoisen luennoitsijan powerpoint-sulkeiset. Tarinat pysyvät mielessä, mutta niillä on toinenkin tehtävä. Varsinkin ”vanhoina hyvinä aikoina” niitä käytettiin opetukseen ja yhteisen muistin siirtoon sukupolvelta toiselle. Yksi kaikkien aikojen tehokkaimmista opettajista käytti jo pari tuhatta vuotta sitten Galileassa tarinoita ja vertauskuvia työvälineenään. 
 
Nykyään kaikilla menestyvillä firmoilla on tarina, se on oleellinen osa brändityötä. Tehokkaimmat mainokset ovat itsenäisiä tarinoita (ajatellaan vaikka sitä Elisan ”Pidetään yhtä” kamppista, jossa sain olla mukana). Mutta yritysten sisäisessä koulutuksessa tarinoiden käyttö ei vieläkään ole kamalan yleistä. Varsinkin verkkokoulutuksessa tarinoiden rakentaminen on ollut turkasen hankalaa – ja kallista. Vaan ei enää.

Teknologioiden kehitys on tuonut tarinankerronnan mahdollisuudet firman kuin firman ulottuville. Videotuotantojen, erityisesti animaatioiden, hinnat ovat tulleet rytinällä alas uusien ohjelmistojen myötä. Pelillisiä elementtejä on kehitetty, lisätty todellisuus ja hyvin pian keinoäly avaavat ihan uusia ulottuvuuksia. Jokaiselle oppijalle on mahdollisuus räätälöidä ihan oman näköisensä tarina ja oppimispolku, jos niin vain halutaan. 
 
Mutta teknologia on vain väline. Hyvässä tarinassa on tärkeintä – no, se tarina! Käsikirjoittaminen on tärkein työvaihe, jossa ei kannata säästää ajatustyötä eikä rahaakaan. Kun tiedät, mitä haluat oppijasi oppivan, voidaan vaikeankin aiheen ympärille kehittää mukaansatempaavia tarinoita. Ja kun oppija uppoutuu tarinaan, oppi jää päähän huomattavasti paremmin kuin kalvosulkeisista. 
 
Meillä TopLine Mediassa tarinallisuus on ihan toimintamme kulmakiviä. Osittain se johtuu minun teatteritaustastani, osittain Erjan pitkästä kokemuksesta videohommissa. Mutta on siinä muutakin – tarinankerronta on paitsi tutkitun tehokasta, myös valtavan hauskaa. Kaikkein hienointa on, kun asiakkaistammekin on mukavaa tehdä työtä kanssamme. Silloin työmme tuloksistakin saattaa tulla unohtumattomia. 

Teknologia on vain väline. Hyvässä tarinassa on tärkeintä – no, se tarina!

kirjoittanut: juha pihanen

Close Menu