Miten päästä joulun odotuksen tunnelmaan niin kuin ennen lapsena? Joulu alkoi oikeasti tuntumaan todelta, kun viimein aloimme avaamaan joulukalenterin luukkuja. Joulukuun jokainen aamu oli täynnä riehakasta uteliaisuutta – mitähän luukun takaa oikein paljastuu? Digitaalinen joulukalenteri yllätyksellisine sisältöineen voi tuoda saman odotuksen tunteen.
Postaukset hukkuvat somen tyrskyihin
Nyt aikuisena on tullut nähtyä hyvin erilaisia joulukalenterin malleja, perinteisistä joulukalentereista aina erilaisiin virtuaalisiin toteutuksiin. Nykyään hyvin tyypillinen versio, joka tulee usein vastaan, on somekanavissa näkyvät erilaiset joulukalenterimaiset postaukset.
Päivittäisiä postauksia usein hyödynnetään mm. tarjousten tai yritysten tuotteiden esittelemiseen. Niitä vilahteleekin tietokoneen näytöllä somea selailtaessa useita. Toisia jää enemmän ja toisia vähemmän tarkemmin tutkimaan. Sisällöllä on oikeasti väliä. Minun mielestäni pelkillä somepostauksilla toteutettu kalenteri ei tuo samaa joulun odotuksen tuntua, kuin että oikeasti voisi avata sen joulukalenterin luukun.
Klikkaa katsomaan esimerkkikalenteria:
(Klikkaa alla olevaa kuvaa. Vuorovaikutteinen kalenteri aukeaa pop-up ikkunaan, jonka voit sitten sulkea X-napista yläoikealla)
Pääsin TopLine Medialle työharjoitteluun digimarkkinoinnin opintojen osana tänä syksynä. Kun Erja ja Juha esittelivät firman tuotteita, huomasin että heillä on valikoimassa ihan oikealta tuntuva- ja näyttävä joulukalenteri! Digitaalinen joulukalenteri, jonka luukkuja pääsee oikeasti avaamaan, eikä niitä voi kurkkia etukäteen.
He ovatkin keksineet adventinajalle ihan mahtavan verkkosivuille tai some kanaviin vietävän joulukalenterin, joka tuntuu yhtä jännittävältä kuin lapsena. Kokonainen joulukalenteri ei vaan vilahda läpi somefiidistä, vaan inspiroi käymään esimerkiksi yrityksen kotisivuilla 24 kertaa avaamassa ja ihmettelemässä mitähän luukun takaa taas paljastuu.
Sisällöllä on iso merkitys sille, kuinka jaksan käydä päivästä päivään katsomassa mitä luukun takaa paljastuu. Digitaaliseen joulukalenteriin saa tuotettua erilaista virtuaalisisältöä, kuten kuvia, videoita, kilpailuja, mietelauseita – tai siitä voi koostaa vaikkapa juonellisen pelin. Sellaiseen joulukalenteriin en ole vielä muualla törmännyt.
Markkinointiviestinnän harjoittelijan näkökulmasta minulle itselleni nouseekin mieleen jo monta ideaa, miten joulukalenteria voisi hyödyntää monipuolisesti erilaisten markkinointimateriaalien tekemisessä.
Taidanpa teettää lapsilleni aarrekartta-joulukalenterin. Kalenterin luukusta paljastuu vihje paikasta, mistä voi löytää yllätyksen. Vihje voi olla kerrottu animaationa, kuvin tai tontun salakielellä kirjoitettuna. Yllätys voi olla joku esine, lahjakortti, herkku, leivonta vinkki tai mitä tahansa. Hauskaa joulunodotusta!
Jos TopLineCast ei jostain syystä näy tai kuulu tämän tekstin yläpuolella, voit käydä kuuntelemassa sen SoundCloudissa klikkaamalla tästä. Linkki aukeaa uuteen ikkunaan.